با هم بیاموزیم، با هم بخندانیم، با هم بخندیم

با هم بیاموزیم، با هم بخندانیم، با هم بخندیم

۱۴ راه برای طنزآمیز کردن داستان(۳)

به نام خدا

آموزش طنزنویسی: ۱۴ راه برای خلق موقعیت‌های طنزآمیز

 

به ۸ مورد در آموزش‌های قبلی اشاره کردیم. حالا می‌رویم سراغ موارد بعدی:

 

۹. بردن آدم‌های یک محیط به محیط دیگر: مثلا بردن یک روستایی به شهر یا برعکس، بردن یک استاد دانشگاه به چایخانه ‌سنتی پر از قلیون، بردن یک معلم به بند قاچاقچی‌های زندان و…

 

۱۰. قرار دادن دو شخصیت با ویژگی‌های متضاد کنار هم: این مورد یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین گزینه‌ها برای ایجاد موقعیت‌های طنزآمیز است. حتی در فیلم‌های غیرطنز نیز نویسنده‌ها با بکار گرفتن این تکنیک صحنه‌های جذاب و مفرحی خلق می‌کنند.

مثلا زنی وسواسی با مردی شلخته، معلمی اتوکشیده با فرزندی درس‌نخوان، خنگی در کنار استاد دانشگاه، آدمی مذهبی در کنار فردی بی‌دین، زنی پرهزینه با مردی خسیس، فروشنده‌ای کم‌رو با مشتریانی پررو و نسیه‌بر …

 

۱۱. چرخشی ناگهانی در زندگی شخصیت:

گدایی که یک‌دفعه میلیاردر شود.

رئیسی که آبدارچی شود.

کارگری که رئیس کارخانه شود.

و…

 

۱۲. نقیضه‌ی آثار جدی: می‌توانید با خواندن داستان‌ها و دیدن فیلم‌های جدی برای آن‌ها نقیضه‌ای نوشته و صحنه‌هایی طنزآمیز خلق کنید‌.

 

۱۳. برای شروع کار می‌توانید از اسکلت آثار طنز دیگران استفاده کنید. برای این کار ابتدا داستان را خوب بخوانید و درک کنید. طرح کلی آن‌را درآورید و سپس با اضافه و کم کردن جزئیات و تغییر آن‌ها داستانی جدید خلق کنید.

 

۱۴. الهام گرفتن از شخصیت‌های بامزه: خوب به دور و بر خود نگاه کنید و افراد بامزه را شناسایی کنید. ویژگی‌های طنز آن‌ها را یادداشت کنید و در شخصیت‌های داستان خود بکار گیرید.

 

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *